• Lawachara

Lawachara

Place Overview

On the Vanugach-Komalganj Road about seven kilometres from Sreemongol town is the entry to Lauachora National Garden. It is an evergreen rainforest with excessive precipitation. Tall trees with their lofty branches and soaring foliage make for a unique cover for the forest on a sunny day. Lauachora is one of the seven safari parks and 10 national gardens in Bangladesh. An area of 1,250 hectares from the 2,740-hectare West Vanugach Reserve Forest was declared a national garden in 1996.

This forest is a sanctuary for rare species of plants and animals that include endangered species of hoolok gibbon, phayre’s langur, as well as a wide variety of apes, cats and snakes including pythons, in addition to parrots, magpies and many other birds.

Upon payment of a certain amount of fee, one can visit the forest. There are 30-minute, one-hour and three-hour trails that can be walked with the help of trained guides. A wide variety of plants, orchids, insects, birds and other animals can be seen.

Even though it is not very large in size, this forest is a sanctuary for rare species of plants and animals that include endangered species of hoolok gibbon, phayre’s langur, as well as a wide variety of apes, cats and snakes including pythons, in addition to parrots, magpies and many other birds.

ভানুগাচ-কোমলগঞ্জ রোডে শ্রীমঙ্গোল শহর থেকে প্রায় সাত কিলোমিটার দূরে লাউয়াছড়া জাতীয় উদ্যানের প্রবেশ। এটি অত্যধিক বৃষ্টিপাতের সাথে একটি চিরসবুজ বৃষ্টিপাত। লম্বা গাছগুলি তাদের উঁচু শাখা এবং উজ্জ্বল পাতাগুলি একটি রৌদ্রহীন দিনে বনের জন্য একটি অনন্য কভার তৈরি করে। লাউয়াচোরা বাংলাদেশের সাতটি সাফারি পার্ক এবং ১০ টি জাতীয় উদ্যানের একটি। পশ্চিম ভানুগাচ রিজার্ভ ফরেস্টের ২৭৪০ হেক্টর অঞ্চল থেকে ১,২৫০ হেক্টর অঞ্চলকে ১৯৯৬ সালে জাতীয় উদ্যান হিসাবে ঘোষণা করা হয়েছিল।

এই অরণ্য বিরল প্রজাতির উদ্ভিদ এবং প্রাণীর অভয়ারণ্য যা বিপন্ন প্রজাতির হুলোক গিবন, ফায়ারের ল্যাঙ্গুর, পাশাপাশি তোতা, বিড়াল এবং আরও অনেক পাখির পাশাপাশি পাইপ, বিড়াল এবং সাপের বিভিন্ন ধরণের অন্তর্ভুক্ত।

নির্দিষ্ট পরিমাণ পারিশ্রমিক প্রদানের পরে, কেউ বনে যেতে পারেন। এখানে ৩০ মিনিট, এক ঘন্টা এবং তিন ঘন্টা ট্রেল রয়েছে যা প্রশিক্ষিত গাইডের সাহায্যে চলতে পারে। বিভিন্ন ধরণের গাছপালা, অর্কিড, পোকামাকড়, পাখি এবং অন্যান্য প্রাণী দেখা যায়।

যদিও এটি আকারে খুব বড় নয়, এই বনটি বিরল প্রজাতির উদ্ভিদ এবং প্রাণীর অভয়ারণ্য, এতে বিপন্ন প্রজাতির হুলোক গিবন, ফায়ারের ল্যাঙ্গুর, পাশাপাশি পাইথন সহ বিভিন্ন ধরণের পোকা, বিড়াল, সাপ, তোতা, ম্যাজিপি এবং আর ও অনেক পাখিআছে।

Place Suggetion

  • airport_shuttleHow To Visit

    Lawachera is easily accessible from sreemongol town by own drive or cng auto rickshaw. Tourist may come to sreemongol from Dhaka or Sylhet by car or train.

  • Location

Lawachara Gallery

Copyrights © 2019 - 2020 Hotel Holy Gate. All Rights Reserved | Design & Developed By Tech ICS